Barnmoskan idag!

Hej hej =)
Idag har det varit ganska skönt ute, soligt men svalkande vind. =) Hos barnmorskan gick det super bra! Järnvärdet är bra och det bästa av allt; jag har bara gått upp 1 kg sedan förra gången! =) Och det var 1 månad sedan jag var där! Är så glad över det! De senaste gångerna har jag gått upp 4 kg varje månad. Så jag har alltså totalt gått upp 13 kg. Inte alls så farligt tycker inte jag. Men jag ska försöka hålla mig till 1 kg varje månad, gärna mindre! Det är ju bara 2 månader kvar, så 15 kg totalt under hela graviditeten låter inte så farligt. =)
Han låg med huvudet neråt också, rörlig, kollade åt höger. =) Men han kan självklart ändra sig hur som. Hjärtljud på 150.  Magen hade växt också såklart, sf måttet var 31 cm! 

Bebis vecka 32.


image284



17.17
Åh, jag blir alltid så glad när jag får många kommentarer! :)
(Tack för kommentarerna)
Nu har vi kommit hem från skolan och Pontus ska snart laga mat. Vi var lite busiga och köpte en vattenmelon idag. De hade smakprov på Kunsum och det var så gott! Vi kunde inte stå emot, kostade bara 9,90 kr/kg.

Jag är riktigt irriterad på min graviditets nästäppa, den gör så jag får HEMSKT ont i huvudet! Vet inte vad jag ska ta mig till, vill inte ha otrevin. Det är helt livsfarligt, man blir jätte beroende av den och det är så svårt att komma ifrån den. Sen vet jag inte om jag har lust att slösa massor med pengar på andra alternativ som kanske ändå inte fungerar. Det är ju bara 2 månader kvar, kan ju lika gärna stå ut!

Nu ska jag jobba med min sista uppgift i engelskan! :)

Kommentarer
Postat av: hannistyle

svara gärna på frågan om otrohet i min blogg

2008-05-14 @ 15:01:23
URL: http://hannistyle.blogg.se
Postat av: Titti

Vad fin blogg du har! :)

2008-05-14 @ 15:03:59
URL: http://tittisegen.blogg.se
Postat av: N a d i n e

Va mysigt det låter! :) Lycka till med allt!

2008-05-14 @ 15:05:32
URL: http://enterthecircus.blogg.se
Postat av: Anonym

hej
ville bara önska en härlig dag
www.enlitentax.blogg.se

2008-05-14 @ 15:10:13
Postat av: Anonym

Beroende av nässpray? Du är rolig du. Det avgör man ju själv,om man blir eller inte.

2008-05-15 @ 12:42:18
Postat av: Anonym

Precis! Livsfarligt är det väl knappast

2008-05-15 @ 12:43:07
Postat av: lollo

Jo beroende kan man bli....och förlora luktsinnet,jag vet av egen erfarenhet.Försök sluta NU!!!

2008-05-15 @ 13:00:35
Postat av: Wictoria

Jo, man blir beroende av det.
Det är en av anledningarna till att man inte ska använda det mer än 2-3 gånger om dagen och inte längre än 10 dagar. 10 dagar är igentligen aldeles för länge. Näsan slemmar ihop sig totalt om man inte använder det. Det tar ett par dagar att vänja av näsan från nässprayet också.. Jag brukar vänja av en näsborre i taget, då har man i alla fall alltid en fungerande. =D

2008-05-15 @ 17:22:45
URL: http://wictooria.blogg.se
Postat av: Julia

Det är super sant att nässpray är livsfarligt. Faktiskt så är det det! De mest allvarliga till och börja med är att du kan få hjärninflammation som därefter kan leda till döden. Så visst är det sant!
Bojkotta nässpray ;)

2008-05-15 @ 19:00:09
Postat av: Anonym

Ja,just det...för dödliga saker säljer de säkert på Apoteket

2008-05-15 @ 19:23:13
Postat av: Anonym

Fråga doktorn » Näsbesvär » Är det farligt att vara beroende av nässpray?

Följande ord har markerats: nässpray farligt [ Ta bort markeringar ]

Nässpray
Inskickat av: Evelina (2003-09-20, Ref.nr 4834)
Hej! Det är så att jag har varit beroende av nässpray i flera år, och jag undrar om det är farligt, kan nästan ta skada? Kan jag få cancer eller liknande?
För det mesta använder jag Nasin.
Mvh Evelina

Pär Stjärne, docent, ÖNH-sjukdomar, svarar:
Hej "Evelina",
Tack för Din fråga. Avsvällande nässpray som Nasin har blivit ett stort problem sen det blev receptfritt. Anledningen är precis det Du beskriver. Man blir beroende. Varför då? Jo, man blir nämligen täppt i näsan av den avsvällande sprayen. Det låter ju konstigt men det beror på att nässprayen innehåller ett ämne som liknar kroppens egen signalsubstans som signalerar till blodkärlen i näsan att de skall dra ihop sig. Kroppen är fiffig, och när man tillför mycket av den här substansen så minskar antalet receptorer på blodkärlen. Detta leder i sin tur till att kroppens egen produktion av signalsubstans inte räcker till. För att hålla blodkärlen ihopdragna, vilket de skall vara i normalfallet, måste man tillföra nässpray. Annars blir man jättetäppt...
Dessutom innehåller en del av sprayerna, t.ex. Nasin, konserveringsmedel som också irriterar slemhinnorna vilket spär på svullnaden.
Vad skall Du göra? Du måste sluta med sprayen! Varför då? Jo, det är nog inte så att Du riskerar cancer eller något sådant, men Dina slemhinnor slutar fungera som de ska och Du kan dra på Dig en besvärlig inflammation i de övre luftvägarna som kan vara knepig att behandla.
Jag tror att Du får svårt att sluta på egen hand. Du bör nog vända Dig till en öron-, näs- och hals-läkare som kan hjälpa Dig. Han kommer att utrusta Dig med en kortisonspray som Du säkert får ta under en längre tid.
Lycka till,
Hälsningar, Pär

2008-05-15 @ 19:28:02
Postat av: Anonym

Så slipper vi spekulera i detta mera...enligt doktorn är det i alla fall inte dödligt

2008-05-15 @ 19:28:56
Postat av: Wictoria

Jag har då aldrig påpekat att det är dödligt, men det är beroende. Och det har jag rätt i.

2008-05-15 @ 20:12:52
URL: http://wictooria.blogg.se
Postat av: Tina

Jag är gravid i vecka 38 och jag har haft nästäppa sen dom första veckorna. Har du provat göra egen koksaltlösning och droppa i näsan? Inte säkert det hjälper på dig men det fungerar för mig. Nässpray har jag bara andvänt i absoluta nödfall. För det är väldigt lätt att man blir beroende av det.
Kram

2008-05-16 @ 16:08:30
Postat av: http://sandriiisch.blogg.se

hahah håller jag med om att det är beroende,,, min morsa var jätte beroende av nässspray för något år sedan :P hon hade inte ens nässtäppa varje gång hon tog det:P haha

2008-05-16 @ 20:43:47
URL: http://sandriiisch.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback