Börja blogga igen?



Kanske är dags att börja blogga igen.
Mycket har hänt sedan sist jag bloggade.


 



Senaste händelsen var igår och jag känner att jag måste skriva av mig lite.
Forfarande helt skärrad..
Alexander har vart sjuk sedan i söndags,endast hög feber.
Igår var vi på vc vid klockan 11 för att jag ville kolla om han åkt på öroninflammation eftersom han inte hade någon annan symptom än feber. Läkaren hittade inga fel och vi fick åka hem.
Tillägga att i somras fick vi konstaterat att Alexander har astma med, så han går på flixotide(kortison) 2 gånger om dage och Airomir(luftförsvidgande) upp till 8 gånger om dagen.

Snabbt efter besöket blev han sämre.. Han fick en konstig hosta, blev extremt hes, jag gav honom mer Airomir men det hjälpte inte, sen sa det bara PANG och han kunde knappt andas. Jag sprang och hämtade medicinen men de hjälpte inte , sen lugnade det ner sig och han somnade av utmattningen efter attacken.
Antons mamma kom förbi en stund sen och Anton åkte iväg för att uträtta ett ärende.
Då vaknar Alexander utav värlens attack, han chippade efter andan och jag fick total panik igen.
Ringde till Jourläkar centralen i eksjö och förklarade läget, hans medicin hjälper inte och jag känner inte igen den här konstiga hostan. Det låter inte alls som hans vanliga astma hosta.
Såfort Anton kom hem så åkte vi till eksjö. Jag kände mig helt förvirrad, förstod inte varför hans medicin inte hjälpte, den ska ju hjälpa mot sånt här, det är ju därför han har den!
Vi kom in till Eksjö och han satt i min famn, en AT-läkare hade jouren tillsammans med en överläkare..
Helt plötsligt får han en till attack, jag knackar på AT-läkarens dörr, ''MIN SON HAR LITE SVÅRT ATT ANDAS!'' hon flyger upp och ut, kollar snabbt (1 millesekund ) på Alexander och kutar till överläkaren som rusar ut, ''det är KRUPP'' säger hon, frågar snabbt om han har andra sjukdomar, Astma säger jag då, dom lyssnar på lugnorna och han låter inte bra. Jag förklarar för dom att jag har gett honom hans medicin flera gånger mer än han brukar få men att det inte har hjälpt. " Astma medicin hjälper inte mot krupp".. Jaha, nehe, det visste ju inte jag.. I vanliga fall är inte krupp farligt, men när ett barn har astma är det mycket mycket värre. Ett barn som är friskt får en hostattack och sedan brukar det bli bra, de blir inte påverkade på detta viset. Han fick adrenalin att inhalera 2 gånger med 15 minuters mellanrum. Vi får sitta utanför läkarens dörr så hon kan springa ut snabbt ifall hans andning blir värre. Adrenalinet hjälper inte, vi blir skickade med Ambulans till barnakuten i Jönköping med blåljusen på. Väl framme där så får han adrenalin igen, längre denna gången och i 3 omgångar, han fick 8 stycken kotrison tabletter med, och alvedon och ipren om vart annat för att sänka febern. Han mådde otroligt dåligt, grät och hostade, jag kände mig så hjälplös och mådde verkligen skit dåligt. Personalen var fruktansvärt otrevlig i jönköping också. Dom pumpade i ungen medicin, han darrade och blev stimmig, och dom pratade knappt med honom.. Sedan mitt i allt, när han blivit bättre, då skickar dom hem oss, mitt i sena natten. Med en påse medicin. '' Ring ambulansen om det blir värre, och gå till vc imorgon om han behöber mer inhalation'' Eh, menar ni allvar..  Uppenbarligen var det fullt, och Alexander var tydligen inte viktig nog.

Idag mår han skit dåligt, han äter inte, dricker inte, han är inte sig själv, sover och vilar, sitter korta studer och knapprar på datorn och går sedan och lägger sig igen. Han låter hemsk... Jag antar att det är såhär sjukvården är idag, och det är skamligt..

Nu hoppas jag att medicinerna hjälper och att vi som mest måste åka till vårdcentralen, jönköpings sjukhus sätter jag inte min fot i igen.







Kommentarer
Postat av: Helena

Hej hej!

Vet inte om du läser kommentarerna längre då det var länge sedan du uppdaterade nu.

Vill bara säga att jag vet hur du har det med ett barn med astma. Jag har två barn som har det varav den ena har väldigt svår astma.

Vilket tråkigt bemötande ni fick på akuten. Klart dom skulle behållt er över natt så pojken kunde få regelbundna inhalationer och övervak

Ha det gott!

Helena

2014-01-07 @ 15:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback