Förlossningen med Noelie

Allt började den 23 egentligen.
Jag började blöda och få ont, åkte in till förlossningen i eksjö och fick sovdoser, morfin..
Samma sak den 24, massa blod och ont, sovdos den kvällen med, och morfin.
Hade sånna hemska förvärkar , så hemskt ont!
Den 25 Mars vad jag helt slut, orkade inte mer, gick till barnmorskan och fick ett totalt sammanbrott.
Då skickade dom mig till Växjö, tack gode gud!
Kl 14 kom vi till förlossningen i växjö, körde ctg och sedan kom en läkare som bestämde att jag skulle sättas igång nästa dag kl 8:00.
Så vi sov hemma hos mamma den natten..
 

26/3 



Kom in kl 8:00 och började med cytotec som skulle drickas varannan timma. Tappen var då 1,5 cm lång och 1,5 cm öppen. Men lite för bakåtriktad för att lägga bard kateter. Hon låg högt upp och var ofixerad.


Kl 10:00 var första dosen. Vi spelade Uno , lunkade runt och åt middag. 





 

12:00 var andra dosen. Kände inget nämnvärt.

14:00 var tredje dosen. Efter den började jag känna lite smärta! :) vi körde lite ctg och så. Hon fixerade sig. Tappen mjukades upp mer och mer. Jag var uppe och gick mycket.

16:00 var fjärde dosen. De tryckte på rätt bra då och jag lunkade runt omkring i hela sjukhuset och efter de så drog de igång ganska bra.


18:00  5te dosen. Jag fick hoppa i badet efter den dosen. :/ värkarna var regelbundna och det kändes...

20:00 fick jag sista helvetets dosen. Hade riktigt ont då. Fick citodon och sömntabletter för att jag skulle kunna sova. Var nästan så jag gick med på att ta petedin morfin sprutan.. Men nä.. Jag lyckades klara mig utan.Anton masserade min rygg och jag Somnade efter många om och men framåt 1:00. Då var jag öppen ca 3 cm och tappen var super mjuk och framåtriktad.

Sammanfattar den dagen som utmattande.

 

27/3

Vaknade pigg och utvilad. Var helt öm längst ner i magen efter cytotecen! Vi gick och åt frukost och sedan kom läkaren vid 10. De satte bard katetern då, en vattenfylld boll innanför livmoderpappen som man drar i 1 gång i timman.Under tiden den var i så kom narkosläkaren och satte ryggbedövningen. (Jag hade inte ont men vi hade bestämt att ingången skulle vara där så att jag skulle hinna få smärtlindring i tid.) 

 

Vid 11:00 drog dom i bollen, och då åkte den ut!Öppen 4,5 cm. Fick ingång till dropp och sådär.

 

12:00 kom läkaren och tog hål på hinnorna, jag fick egna värkar direkt av det. :) och vattnet rann och rann! Kändes som jag kissade ner mig varje gång jag fick en värk. Satt upp i sängen och andades mig igenom värkarna. Gick jätte bra och tyckte inte det gjorde så ont.

 

13:00 öppen 5 cm. Fortfarande lugnt .14:00 börjar jag med lustgasen ordentligt eftersom de börjar bli lite jobbigare med värkarna. Men lustgasen fungerade fint.

 

14:30 känner dom på mig igen och jag är fortfarande öppen 5 cm.Då drar dom igång lite dropp på de lägsta , bara för att göra de lite mer regelbundet..Då ber jag dom koppla på epiduralen eftersom jag blev rädd för att få panik ont av droppet.

 

Dessa bilderna är tagna 15:07 , hahah!

 

15:15 känner jag att värkarna börjar ändra karaktär.. Ber Anton kalla in barnmorskan och jag börjar känna mig lite rädd.

Säger till henne att "Nu de måste vara öppet mer än 5 cm nu, för NU trycker de. "
- "Ja du känner helt rätt " säger hon medan hon undersöker mig, huvudet står Längst ner och jag är öppen 9,5 cm. Dom klär på sig sina förkläden och jag andas min lustgas och försöker lugna mina nerver. 

 Får krystvärkar fort där, krystar ca 3 gånger och 15:37 föds hon. :) 
Mellan varje krystvärk frågar jag Anton hur han mår, om det känns okej. Hahahah.
Jag hade nog 2 min mellan krystvärkarna, och det var väldigt skönt.
Förutom de två minuterna när hon stod med halva huvudet ute, och jag var tvungen att vänta två min på sista värken, det var inte skönt. Men jag Sprack inte någonting, inte ett stygn och inga rispor eller någotning.
Barnmorskan hade ögonkontakt med mig hela tiden under krystandet.
Och tack vare de så kunde jag slappna av mellan krystvärkarna och låta bli att krysta när jag inte hade värk.

2756 g , 47 cm, 32 i huvudomfång. :)

 


Detta var den lättaste av mina tre förlossningar, och den minst smärtsamma!

 

 











 



 

8/



28/3

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nicole - mamma till en 5 årig pojke och sambo

vilken härlig förlossning :)

2013-05-05 @ 12:40:56
URL: http://www.niicol3e.blogg.se/tillfallig
Postat av: Anonym

Uppdatering snart eller?

2013-05-28 @ 09:02:14
Postat av: kass

fan va kass blogg du har ...
Du bloggar ju inte mera?
HEJ DÅ! från före detta blogg läsare

2013-05-29 @ 09:05:08
Postat av: Therese mamma till Evelina 😋

Har presic upptäckt di blogg, jätte rolig men sy d att du inte uppdaterar oftare! Kom igen mer uppdatering :) så ung tre barns mamma, skojigt :)

2013-06-02 @ 18:36:48
URL: http://mammaatess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback