BAKAR SOM EN GALNING!

Japp, jag bakar som en toker. :)
Kladdkaka Och Tigerkaka, så gott o ha i frysen när man är ritkigt sugen! :)






Mitt bästa kladdkake resept!:
För kladdkake-Lovers!


  • 6-8 bitar
  • ca 30 min

Ingredienser:
  • • 2 dl vetemjöl
  • • 3 dl socker
  • • 3 msk kakao
  • • 1 msk vaniljsocker
  • • 1 dl flytande margarin
  • • 2 ägg

Gör så här:
Vispa ihop ägg och socker med elvisp till blandningen blir pösig. !VIKTIGT!
Rör samman vetemjöl, kakao och vaniljsocker och blanda i. tillsätt sedan det flytande margarinet och vispa samman till en jämn smet.  Tänk på att låta smöret svalna innan du blandar i det i kladdkakan. Häll smeten i en lämplig form och grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 10-20 minuter, det beror på hur kladdig du vill ha den. ;)






Reseptet på Tigerkakan jag gör.

200 g smör eller margarin
2,5 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde eller mjölk

Smaktillsats:
2 msk kakao
1 msk vanilinsocker
((eller rivet skal av 1 citron
eller apelsin))=Använder inte jag.

- Sätt ugnen på 175˚C.
- Smörj och bröa en avlång form, ca 1,5 l.
- Rör matfettet och sockret poröst. Blanda ner ett ägg i taget under omrörning.
- Tillsätt mjölet, blandat med bakpulvret och vätskan.
- Dela smeten i två skålar.
- Blanda halva smeten med 2 msk kakao.
- Blanda resterande smet med vanilinsockret eller citron- eller apelsinskal.
- Häll lite av den ljusa smeten i formen, fortsätt med den mörka smeten, osv. tills all smet är slut - Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim.

Kommentarer
Postat av: Anna

Oj vad det ser gott ut jag tänker baka kladdkakan på lördag:)

2009-04-01 @ 21:23:28
Postat av: Amanda

Mums vad sugen jag blev nu! :D

2009-04-02 @ 09:14:45
URL: http://biggerbetteramanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback