svar till smulan

Lina Ekesrydh om Ett normalt inlägg kanske.:
Du tror inte det är så att han är MJÖLK allergiker? För det är ganska vanligt att endel barn har perioder dom inte tål MJÖLK. Att små barn är LAKTOS intoleranta är ganska ovanligt! Mitt tips, skicka MJÖLK, MJÖLKFRITT och LAKTOSFRITT är TVÅ helt OLIKA saker! =) Och jag tycke du ska testa MJÖLKFRITT som sagt.

Svar: Men där har du faktiskt fel.
Mjölkallergi/mjölkproteinallergi, är ovanligare än att vara känslig mot laktos.
Att vara kännslig mot laktos är väldigt vanligt.
Sen kan mjökfritt och laktosfritt vara exakt samma sak.
Vissa skriver mjökfritt istället för laktosfritt,
men står det att det är mjölk i något, så betyder det att det är laktos i det.
Står det dock att det är laktosfritt eller mjölkfritt , så kan det fortfarande inehålla dendär proteinen i som vissa inte tål.
I mjölken finns ju laktos(mjölksocker)tror jag och mjölkprotein,bland annat.
Det är ju inte bara sjävla mjölken man inte tål, utan vissa delar som finns i mjölken
Är man allergisk mot proteinet, så är man inte bara allergisk mot mjölk heller. Utan det finns fler produkter som man inte tål.
Sen är det olika symptom på dessa saker.
Är man allergisk mot proteinet, så brukar de slå mycket hårdare på magen.
Jag har ju prövat o tabort laktosen o ge honom laktosfria produkter, och hans mage är redan bättre.
Han fick i sig grädde igår på kalaset vi var på, och det slog ut på magen direkt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är mjölkallergiker men jag kan ändå äta laktos så mjölkallergi och laktos är inte samma sak!

Mjölkallergi eller – egentligen – komjölksproteinallergi innebär att en person är allergisk mot något protein i mjölk. Den skiljer sig från laktosintolerans i och med att laktosintolerans beror på brist på enzymet laktas, som bryter ner mjölksocker, och att det vid mjölkallergi är ett protein man reagerar immunologiskt på.



2011-06-10 @ 15:24:45
Postat av: ☆ Nicole ♥ - 19 årig mamma till 3 åriga Thilian ♥

thilian är mjölkprotien överkänslig och han kan inte äta någon komjölk, inte ägg. ibland kan han dricka/äta laktosfri fil, eller mjölk. men det är inte ofta..



så där har du lite fel wickan :P

2011-06-10 @ 15:53:55
URL: http://niicol3e.blogg.se/tillfallig
Postat av: Josefine

Att man är känslig mot laktos är väldigt vanligt, det är helt enkelt inte meningen att människor ska dricka komjölk :) Magen är inte gjord för det!

2011-06-10 @ 16:38:54
Postat av: wictooria

Nicole.: var där har jag fel?

Exakt de har jag ju skrivit.

2011-06-11 @ 22:19:46
URL: http://wictooria.blogg.se/
Postat av: Anil

Fast läkaren sa till mig att laktos är mer ovanligt att inte tåla om man är barn >.< Olika de där :P

2011-06-12 @ 13:11:11
Postat av: Micke Skribent

Gör gärna ett besök på denna nya blogg som tar upp våra moderna sjukdomar och hur och varför dom uppstår.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/laktosintolerans-en-foljd-av.html

2011-06-13 @ 20:34:07
URL: http://gluten-celiaki.blogspot.com
Postat av: Malin Granath

Hej!

Min son hade komjölksproteinallergi men har äntligen vuxit ifrån det :)



Han var egentligen dålig i magen sen han föddes men jag fick inte hjälp med honom (fast jag sökte och sökte) för jag var bara en "orolig" mamma.

När han var 2½ år så fick jag äntligen hjälp. Då hade han stora utslag i ansiktet det största på kinden vilket var "mjölkutslag". Vi tog bort allt med laktos, precis allt och han blev jättebra.

Men efter ett tag började symptomen komma tillbaka och fick då till svar att det var komjölksproteinallergi.

Tydligen så var detta vanligt att man först kan bli mycket bättre med laktosfritt, kanske för att man undviker så mycket annat oxå som man inte får tag på som är laktosfritt.



Det som var allra värst först var vällingen.. Laktosfri fanns det i affären men när det skulle bli helt mjölkfritt så fick vi sluta med vällingen. Sen kom vi till det där med restauranger..

Mc donalds var det enda stället vi åt med honom på för okunskapen var så otroligt stor överallt :( Till och med när vi sov på hotell och påtalade säker tio ggr innan att det skulle vara mjölkfritt så fanns där bara laktosfria produkter till honom på frukosten.



Jag håller tummarna för att han inte har något av det!



Fina barn du har förresten ;)

2011-06-19 @ 17:05:08
URL: http://familjengranath.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback